Prząśniczka
5237
tytuł:
Prząśniczka
”Jedwabne niteczki”
gatunek:
pieśń
muzyka:
słowa:
pochodzenie:?
U prząśniczki siedzą, jak anioł dzieweczki
Przędą sobie, przędą jedwabne niteczki
Kręć się, kręć wrzecionoWić się tobie, wićTa pamięta lepiejCzyja dłuższa nić
Poszedł do Królewca młodzieniec z wiciną
Łzami się zalewał, żegnając z dziewczyną
Gładko idzie przędza wesoło dziewczynie
Pamiętała trzy dni o wiernym chłopczynie
Inny się młodzieniec podsuwa z ubocza
I innemu rada dziewczyna ochocza
Kręć się, kręć wrzecionoPękła wątła nićWstydem dziewczę płonieWstydź się, dziewczę, wstydź
18.06.2015
słowa kluczowe:
Szukaj tytułu lub osoby
Posłuchaj sobie
0:00
0:00
akompaniuje
Orkiestra „Odeon” dyryguje
Jerzy Gert kopia Odeon z 1939 r.
digitalizacja igłą "do winyli", odszumione
digitalizacja igłą "do winyli", odszumione
⋯ ※ ⋯
Odeon seria N ze zbiorów:
Łukasz Cerbst 0:00
0:00
akompaniuje
Orkiestra „Odeon” dyryguje
Jerzy Gert kopia Odeon z 1939 r.
digitalizacja igłą "do szelaków", odszumione
digitalizacja igłą "do szelaków", odszumione
⋯ ※ ⋯
Odeon seria N ze zbiorów:
Krzysiek45fan 0:00
0:00
0:00
0:00
0:00
0:00
Posłuchaj na
Etykiety płyt
z zakoszonych we Lwowie matryc Sowieci (ichnie ministerstwo kultury vel "kumitet do spraw sztuki przy radzie kumisarzy ludowych) na żądanie wszechmocnej Wandy Wasilewskiej w 1944 odbiło kilkanaście przedwojennych płyt (ze Szczepańską, Harrisem, Chórem Juranda, Astonem i kimś tam jeszcze). Płyty te trafiły do dywizji Berlinga celem "udowodnienia" polskości tego wojska. Mięso armatnie tańczyło przy nich wieczorami i łudziło się...
została wytłoczona w 1943 lub 44 z nagrania Syreny.
Dokładniej przegrana .
12001 Niemasz tańca nad mazura – Orkiestra ludowa p/k Kończyńskiego i Rybarskiego
12002 Fujareczko graj – Polska orkiestra ludowa z przyśpiewkami
12003 Jeśliby Kasia wiedziała – Polska orkiestra ludowa z przyśpiewkami
12004 Maciek tęga jucha Polska – orkiestra ludowa z przyśpiewkami
12005 Polka – Polska kapela ludowa
12006 Skąd idziesz Wojtek – Polska kapela ludowa z przyśpiewkami
12007 W Tatry – Swojska kapela z przyśpiewkami
12008 Nasze krakowiaki – Swojska kapela z przyśpiewkami
12009 Góralu, czy Ci nie żal – Czwórka radiowa
12010 Poczekaj Hanka – Czwórka radiowa
12011 Pamiętasz Jasiu – M.Zabejda-Sumicki z akomp.ork
12012 Odejdź Jasiu od okienka – M.Zabejda-Sumicki z akomp.ork
12013 Jeszcze Polska nie zginęła – Ork.symfoniczna pod dyr. G.Fitelberga
12027 Weseli towarzysze – Wesoła orkiestra wiejska
12028 Krakowiaki – Ork.harmonistów z przyśpiewkami
12029 Z naszej wsi – Polska kapela ludowa z przyśpiewkami
12030 Warszawianka – E.Mossakowski, chór W.Lachmana i orkiestra p/k B.Szulca
12031 Mazur – Irena Dubiska (skrz.) z akomp. fortepianu
12034 Pieśń wieczorna – L.Szczepańska z akomp. ork
12035 Prząśniczka – L.Szczepańska z akomp. Оrk
12041 Kujawiak z Nieszawy – Polska kapela ludowa z przyśpiewkami
12042 Kujawiak – Ork.symfoniczny pod dyr. G.Fitelberga
12047 Kołysanka – Aniela Szlemińska z akomp. fortepianu
Natomiast oryginalne nagrania to:
12014 Polonez A-dur – Ork. symf. Wszechzwiązkowego Radiokomitetu (WRK) ZSRR pod kier. A.Orłowa
12015 Marsz kosynierów – Ork. symf. WRK ZSRR pod kier. A.Orłowa
12045 Piosenka o mojej Warszawie – A.Harris; państw. Jazz-band BSRR pod kier. A.Rosnera
12046 Zapomniana uliczka – A.Harris; państw. Jazz-band BSRR pod kier. A.Rosnera
12049 Jedna droga – A.Harris; państw. Jazz-band BSRR pod kier. A.Rosnera
12050 Tam, gdzie sosny dwie – A.Harris; państw. Jazz-band BSRR pod kier. A.Rosnera
12060 Wiązanka pieśni żołnierskich cz.1 – Dżaz-orkiestr BSRR p/k A.Roznera
12061 Wiązanka pieśni żołnierskich cz.2 – Dżaz-orkiestr BSRR p/k A.Roznera
12082 Marsz I Korpusu – Rosyjski chór państwowy p/k A.Stiepanowa; ork.WRK p/k A.A.Grana
12083 Rota – Rosyjski chór państwowy p/k A.Stiepanowa; ork.WRK p/k A.A.Grana
Może było coś jeszcze, jeśli ktoś wie, to proszę o wypisanie numerów. W/w numery to numery matryc - w tzw. "ogólnozwiązkowej numeracji", rozpoczętej w 1933 r. nie było numerów katalogowych.
A pytanie dlaczego melodie rosyjskie były popularne - można odpowiedzieć, iż po 1)w Pl żyła duża mniejszość rosyjska, a import płyt w zasadzie nie istniał, po 2)większość ziem II RP była pod zaborem rosyjskim, w związku z czym publiczność miała wyrobiony pewien gust a po 3) muzyka rosyjska, te charakterystyczne rytmy są dla Polaka bardzo bliskie "po duszy" - ja nie znoszę muzyki niemieckiej i w ogóle brzmienia tego języka; niemieckie stare nagrania są dla mnie niestrawne, a za to rosyjskie - miód na moje uszy. I myślę, że przed wojną było podobnie - a wzrastające zagrożenie niemieckie wcale nie sprzyjało słuchaniu ichniej muzyki.
Dodam, iż np. na "Syrenie" z produkcji rosyjskiej ukazywały się utwory o wysokim poziomie, a nie byle głupawa pioseneczka, chociażby słynne tango "Serce" i "Marsz wesołych chłopców" z f-mu "Świat się śmieje"., albo importowane nagrania legendarnego Piotra Leszczenki, albo tanga Oskara Strocka.
I wielkie dzięki za pouczającą lekturę.
12007 i 12008 Harris i 12060,12061 . W pierwszej części jest jeszcze jakiś głoś kobiecy.
W uzupełnieniu 12048 A. Szlemińska 1 Matulu kochana, 2 Wierzba, 3 Mamo moja
Orkiestra "Odeon" - J. Gert.
https://staremelodie.pl/piosenka/2215/Piesn_nad_kolyska
https://archive.org/details/78_jedwabne-niteczki-the-spinning-wheel_ryszard-gruszczyski-orkiestra-w-dana_gbia0364247b
Weronice Bell „Wartko idzie przędza…” i „Prysła wątła nić”, a u Stanisława Gruszczyńskiego „poszedł na wojenkę młodzieniec z dzieciną”.